De 12de maand van het jaar is weer aanstaande.
Dit betekend dat de warme klanken van kerstbellen zich vanuit het geheugen weer op beginnen te spelen. En nadat onze goed heilig man het land weer heeft verlaten kunnen ook de kerstspullen weer van zolder gehaald worden om het huis en tuin te versieren.
December staat ook voor het gevoel, om na een lange werkdag in de auto naar huis dat onvergetelijke deuntje van Chris Rea aan te horen, over hoe ook hij naar huis rijdt voor de feestdagen. Eenmaal thuis gekomen de verwarming of open haard aan te zetten en knus tegen elkaar aan te kruipen om met een warme kop thee of koffie een goede film te gaan kijken. Of met vrienden en vriendinnen afspreken in de stad om het jaar door te nemen. Wellicht een spelletjesavond met de familie of toch gewoon lekker thuis voor de buis.aroma-316434_640
Want daar staat de maand december voor. Gezelligheid!.
Maar gezelligheid heeft ook zijn keerzijde. Sinterklaasavond, werkborrels, eindejaarsfeestjes en natuurlijk de kerstdiners.
Want wat hebben deze gelegenheden gemeen?. Juist, veel en lekker eten en drinken. Of het nu oliebollen, champagne, gluhwein, pepernoten, borstplaat, marsepein, chocoladeletters, kerstkransjes etc. etc. zijn, er lijkt geen einde te komen aan het aanbod en je verzadiging als je er aan begint. Met als gevolg dat je de goede voornemens van 11 maanden daarvoor weer in de spreekwoordelijke prullenbak kunnen.

Om er voor te zorgen dat er wel gewoon genoten wordt van de gezelligheid van de decembermaand, maar ook een beetje op de gezondheid gelet wordt, geef ik hierbij mijn 5 tips om deze maand toch op een verantwoorde wijze door te komen.

 

Tip 1. Geniet van de maand en feest wanneer het kan.
De december maand is opgedeeld uit 31 dagen waarvan er 4 echte feestdagen zijn (Sinterklaas, 2 kerstdagen en oud en nieuw). Deze dagen dien je ook als feestdagen te zien ook op voedingsgebied. Dus op deze dagen mag en moet je zelf lekker uitpakken met een aantal calorie rijke snacks en extra lekkere dingen op de dinertafel.
Want deze 4 dagen zullen echt niet het verschil gaan maken op de weegschaal.
Bekijk het op deze manier: “Je komt meer aan van januari tot december dan van december tot januari”. Dit betekend echter wel dat de overige 27 dagen als normale dagen beschouwd dienen te worden en je, je gewone eetpatroon vast dient te houden.

 

Tip 2. Houdt rekening met de portiegrootte en bereidingswijzen.
De producten die we eten in de december maand zijn over het algemeen niet vullend genoeg voor onze maag en darmen. Ze bevatten meer vet en suiker aangezien we ons zelf willen verwennen. Maar dat werkt niet positief voor onze verzadiging. Wees daarom slim in het bereiden van producten. Vlees grillen in plaats van frituren. Groenten stomen in plaats van bakken. Een gepofte aardappel in plaats van gebakken aardappels. Eet ook voldoende vezels waardoor je sneller vol zit en geen neiging hebt tot overeten. Tot slot schep 1 keer goed op maar laat het hier ook bij en bewaar de restjes voor volgende dagen of geef deze mee aan je gasten.

 

Tip 3. Maak vooraf een quotum voor tijdens werkborrels.
chunks-343244_640Je kent het allemaal je zit op een borrel en de schaal met frituurhapjes en kaas en worst hapjes komt voor de zoveelste keer voorbij. Een tip is om vooraf met een plan af te reizen naar zo`n gelegenheid. Stel vooraf voor jezelf vast hoeveel hapjes en drankjes je van jezelf mag drinken. Wees niet te streng voor jezelf maar schat het voor jezelf in.
Dit gaat de verleiding uit de weg om maar te blijven graaien van de schalen. Je komt dus met een plan op de gelegenheid.
En als je quotum is bereikt kan je voor jezelf met een beter gevoel “nee” zeggen tegen het aanbod aangezien je doel bereikt is.

 

Tip 4. Laat je minder snel verleiden in de supermarkt en stad.
De supermarkt en stad staan op dit moment bol van de verleidende geuren waar het water je in de mond loopt, kleurrijke verpakkingen, smaken uit je herinnering van voorgaande jaren en speciale aanbiedingen voor decembersnoepgoed. Erg lastig als je hier gevoelig voor bent. Maak daarom je boodschappenlijstje op een rustig moment en maak jezelf voorafgaand aan het boodschappen doen duidelijk dat je alleen de dingen koopt op je lijstje staan. En dat je niet toegeeft aan mooie verpakkingen en speciale aanbiedingen.
De verkopers van de chocoladeletters en kerstkransjes willen dat je ze koopt, maar jij beslist uiteindelijk.biscuit-83138_640

 

 

Tip 5. Blijf voldoende bewegen.
Gedurende de decembermaand zal je toch onbewust extra energie binnenkrijgen. Dat betekend dat deze energie ook goed verbrand dient te worden. Dit zodat de energie balans in de juiste staat blijft. Dus dagelijks minstens 30 minuten intensief bewegen. Hierdoor blijft de balans correct en je lichaam in een goede conditie.

 

Dit waren mijn 5 tips. Laat ik tot slot via deze weg jullie allen alvast een gezellige maar ook verantwoorde decembermaand toe wensen en mochten er individuele casussen of vragen zijn hoor ik deze graag!.

 

Arne

 

 

 

 

 

Attachment